Neděle 14:30
Dům Chopin
2024, 8 min, anglicky
Režie: David Přílučík
Západní environmentalismus a kultura produkce obrazů mají hluboce provázanou historii. Toto spojení je patrné zejména ve Spojených státech v 19. století. Zakladatelé moderního environmentalismu a krajináři, především privilegovaní bílí muži, sehráli klíčovou roli při utváření vnímání Divokého západu jako nedotčené divočiny, zbavené přítomnosti původních obyvatel.
Video Relief sleduje přetrvávající romantizaci moderní krajiny, která přesahuje rámec vizuální kultury. V posledních desetiletích síla obrazů přesahuje vyvolávání fantazie o vzdálených či neexistujících místech. Tyto obrazy, zejména ty, které jsou vykresleny z dat minulosti, slouží jako strašidelné připomínky minulosti a nenápadně ovlivňují současný život způsobem, který si možná plně neuvědomujeme. Produkce obrazů a dat utváří nejen prostředí a naši zkušenost, ale i svou vlastní, a působí tak na jednotlivce, prostředí, politiku a společnost.
David Přílučík je absolventem Ateliéru bez Vedoucího a pražské Akademie výtvarných umění (ateliéry Jiřího Lindovského, Tomáše Vaňka, Ruth Noack a Simona Waschmutha). V roce 2015 absolvoval stáž na Bezalel Academy of Arts and Design v Izraeli. Od roku 2021 je studentem na Dutch Art Institute v rámci programu DAI Roaming Academy (2021–2023). Co je přírodního na katastrofě a co umělého na inteligenci? Práce Davida Přilučíka jsou místa, ve kterých narážíme na limity západní imaginace a racionality. Autor v nich vplétá lidské a jiné subjekty do různých estetických režimů včetně pohyblivého obrazu, živých akcí, instalací, objektů nebo autorských pořadů. Jedná se vždy o komponovaná setkání snažící se nalézt nové odpovědi na starou otázku: Jak rozprostírat a sdílet násilí a péči tak, aby jejich produkce byla snesitelnější, nejen pro nás, ale i pro všechny ne/objevené Druhé?
Neděle 14:30
Dům Chopin
2024, 8 min, anglicky
Režie: David Přílučík
Západní environmentalismus a kultura produkce obrazů mají hluboce provázanou historii. Toto spojení je patrné zejména ve Spojených státech v 19. století. Zakladatelé moderního environmentalismu a krajináři, především privilegovaní bílí muži, sehráli klíčovou roli při utváření vnímání Divokého západu jako nedotčené divočiny, zbavené přítomnosti původních obyvatel.
Video Relief sleduje přetrvávající romantizaci moderní krajiny, která přesahuje rámec vizuální kultury. V posledních desetiletích síla obrazů přesahuje vyvolávání fantazie o vzdálených či neexistujících místech. Tyto obrazy, zejména ty, které jsou vykresleny z dat minulosti, slouží jako strašidelné připomínky minulosti a nenápadně ovlivňují současný život způsobem, který si možná plně neuvědomujeme. Produkce obrazů a dat utváří nejen prostředí a naši zkušenost, ale i svou vlastní, a působí tak na jednotlivce, prostředí, politiku a společnost.
David Přílučík je absolventem Ateliéru bez Vedoucího a pražské Akademie výtvarných umění (ateliéry Jiřího Lindovského, Tomáše Vaňka, Ruth Noack a Simona Waschmutha). V roce 2015 absolvoval stáž na Bezalel Academy of Arts and Design v Izraeli. Od roku 2021 je studentem na Dutch Art Institute v rámci programu DAI Roaming Academy (2021–2023). Co je přírodního na katastrofě a co umělého na inteligenci? Práce Davida Přilučíka jsou místa, ve kterých narážíme na limity západní imaginace a racionality. Autor v nich vplétá lidské a jiné subjekty do různých estetických režimů včetně pohyblivého obrazu, živých akcí, instalací, objektů nebo autorských pořadů. Jedná se vždy o komponovaná setkání snažící se nalézt nové odpovědi na starou otázku: Jak rozprostírat a sdílet násilí a péči tak, aby jejich produkce byla snesitelnější, nejen pro nás, ale i pro všechny ne/objevené Druhé?